Koronaohjeet 3.3.2021

Valtioneuvosto ja tasavallan presidentti ovat todenneet, että Suomessa siirryttiin poikkeusoloihin. Poikkeusolojen toteamisella pyritään viestimään kansalaisille tilanteen vakavuudesta ja perustelemaan tiettyjä erityislakeja, joilla on tarkoitus mm. sulkea väliaikaisesti ravintoloita pahimmilla korona-alueilla. Valtioneuvosto ohjaa aluehallintovirastoja ottamaan leviämisvaiheessa olevilla alueilla käyttöön enintään kuuden hengen kokoontumisrajoituksen julkisissa kokoontumisissa. Samaa rajoitusta suositellaan kiihtymisvaiheessa oleville alueille. Näillä alueilla aluehallintovirasto kuitenkin harkitsee asiaa itsenäisesti. Harrastustoiminnassa niin ikärajoissa, rajoitusten voimassaoloajoissa kuin eri sairaanhoitopiirien alueilla on eroavaisuuksia rajoituksissa. Alueelliset rajoitukset kappaleessa koostetusti nämä tiedot.

Koronatilanne Oulun hiippakunnan alueella on varsin rauhallinen. Keski-Pohjanmaa (Kokkolan rovastikunta) on edelleen perusvaiheessa, Pohjois-Pohjanmaa, Länsi-Pohja ja Lappi ovat kiihtymisvaiheessa. Lapin sairaanhoitopiirin sisällyttäminen niihin alueisiin, joissa valtioneuvosto ohjaa suoraan ottamaan käyttöön 6 hengen rajoituksen ei perustu Lapin omaan koronatilanteeseen, vaan hyvin pitkälle alueella hiihtolomien aikana oleskeleviin runsaisiin turistimääriin.

Alueelliset rajoitukset

Aluehallintovirastojen voimassa olevat määräykset kokoontumisrajoituksista.

Seurakuntia pyydetään seuraamaan AVI:n tiedotteita.

Keski-Pohjanmaan maakunta (Kokkolan rovastikunta) voimassa oleva kokoontumisrajoitus 20 henkilöä voimassa 31.3. saakka. o Keski-Pohjanmaan alueella alle 20-vuotiaiden harrastustoiminta voi jatkua 31.3. saakka.

Jumalanpalvelukset

Jumalanpalveluksissa noudatetaan alueen kokoontumisrajoitusta. Tilanne mahdollistaa kuitenkin hieman soveltamista, riippuen kirkkotilan luonteesta. Aiemmin ohjeistettu sektorimalli on myös 6 hengen rajoituksen aikana voimassa niissä kirkoissa (lähinnä ristikirkot), joissa se on mahdollinen. Tämä tarkoittaa sitä, että suuressa ristikirkossa (esimerkiksi Oulun tuomiokirkko, Limingan kirkko jne.) jumalanpalveluksessa voi olla fyysisesti läsnä 3 x 6 henkilöä, kun jokainen kuuden hengen ryhmä osastoidaan toisistaan erilleen.

Samaa sektorimallia voidaan soveltaa myös silloin, jos kirkkosalin vieressä on erillinen seurakuntasali tai urkuparvi, johon kulku voidaan järjestää niin, etteivät ”osastoissa” olevat ryhmät sekoitu keskenään kirkkoon tultaessa, sieltä lähdettäessä tai ehtoollisen aikana. Seurakunta itse päättää kirkkoherran johdolla, viettääkö se jumalanpalvelusta henkilörajoitusten voimassa ollessa ns. suljetuin ovin, vai mahdollistetaanko seurakuntalaisten fyysinen läsnäolo. Tähän vaikuttaa mm. se, kuinka paljon väkeä kirkkoon arvellaan tulevan. Ihmisten ollessa koronatilanteen vuoksi hyvin varovaisia, voi hyvinkin olla, että ristikirkon omaavassa pienessä seurakunnassa maksimihenkilömäärä ei muutenkaan ylity.

Jos sunnuntain jumalanpalvelukseen mahdollistetaan seurakunnan fyysinen läsnäolo, mutta on oletettavaa, että kirkkoon olisi tulossa yli sallittu määrä seurakuntalaisia, on mahdollista ottaa käyttöön ennakkoilmoittautuminen myös sunnuntain jumalanpalveluksessa. Edelleen on syytä suosia pieniä viikkomessuja myös 6 henkilön kokoontumisrajoituksen voimassa ollessa. Tällöin voi olla ennakkoilmoittautuminen. On edelleen suositeltavaa järjestää sunnuntain messun jälkeen ns. jälkiehtoollista. Messussa palvelevia seurakunnan työntekijöitä ei tarvitse laskea kokoontumisrajan sisään. Jumalanpalvelukset joka tapauksessa striimataan tai lähetetään nettiradiossa.

Kirkolliset toimitukset

Kirkollisissa toimituksissa noudatetaan lähtökohtaisesti samoja kokoontumisrajoituksia kuin jumalanpalveluksissa. Kuitenkin edelleen on voimassa kehotus noudattaa pastoraalista harkintaa erityisesti hautaan siunaamisen, mutta myös muiden kirkollisten toimitusten osalta. 6 hengen kokoontumisrajoituksenkin aikana vainajan lähimpien omaisten tulee voida osallistua hautaan siunaamiseen. Jos siunaaminen tai avioliittoon vihkiminen tapahtuu ristikirkossa, voidaan sektorimallia soveltaa.

Jos pienen saattoväen joukossa ei ole riittävästi kykeneviä kantajia, voivat omaiset pyytää ulkopuolisia kantajia. He voivat odottaa siunaustoimituksen ajan kirkon / kappelin sivutiloissa tai ulkopuolella ja olla läsnä vain kantamisen ajan. Kirkollisessa toimituksessa paikalla olevia seurakunnan työntekijöitä tai edellä kuvattuja ulkopuolisia kantajia ei tarvitse laskea kokoontumisrajan piiriin.

Kaikki ohjataan käyttämään maskia jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa. Pappi tai lukija voi ottaa maskin pois esimerkiksi saarnan tai lukemisen ajaksi, jos etäisyydet ovat hyviä. Muutoinkin pidetään huolta vähintään 2 metrin turvaväleistä sekä jumalanpalveluksissa että kirkollisissa toimituksissa. Kasteiden osalta perheille suositellaan, mikäli mahdollista, kastetta kirkossa tai muissa seurakunnan tiloissa. Poikkeusolojen aikana papin ja kanttorin ei ole välttämätöntä osallistua muistotilaisuuteen. Vaihtoehtoisesti voi osallistua lyhyen ajan muistotilaisuuden alussa. Hautaan siunaamisen osalta omaisille voi edelleen suositella striimaamista suljettuun ryhmään, tilaisuuden videoimista, kukkien laskun organisoimista ennen siunaustilaisuutta yksitellen tai perhekunnittain. Suuremman muistotilaisuuden järjestämistä koronatilanteen helpottaessa esimerkiksi kesällä voi myös suositella.

Seurakuntia pyydetään seuraamaan oman kunnan päätöksiä.

2021-03-04 10:07:56.0